14 martie 2014

Supraalimentarea


Puterea unui motor este proportionala cu debitul de aer.Cum debitul de aer este el insusi proportional cu densitatea aerului ,puterea unui motor cu o cilindree data si la un regim de functionare dat pote creste comprimand aerul inainte ca acesta sa patrunda in cilindrii adica prin supraalimentare.
Gradul de supraalimnentare indica cresterea densitatii aerului in raport cu densitatea aerului motorului atmosferic (cu aspiratie naturala).
Depinde de sistemul de supraalimentare utlilizat (raportul de presiune realizabil )pentru a obtine o crestere de presiune data.Aceasta crestere de presiune este maxima daca temperatura aerului comprimat(aerul de supraalimentare )nu creste sau daca acesta este racit.
Pentru motoarele cu aprindere prin scanteie gradul de supra alimentare este limitat de posibilitatea aparitiei arderii detonate.
Pentru motoarele diesel ,gradul de supraalimentare este limitat de presiunea maxima admisibila.
Pentru a evita aceste probleme ,motoarele supraalimentate au in general rapoarte de comprimare mai mici decat motoarele cu aspiratie naturala(creste volumul camerei de ardere)
Supraalimentarea poate fi de joasa presiune ,medie presiune ,si de inalta presiune.Se disting:compresoare mecanice,turbocompresoare,compresoare cu unde de presiune.

Supraalimentarea mecanica 
In cazul supraalimentari mecanice ,dispozitivul de supraalimentat (compresorul )este antrenat directe de motor.Raportul de transmisie intre antrenarea motorului si compresorul are in general o valoare fixa.
Antrenarea mecanica a compresorului de catre motorul cu ardere interna este in general asigurata printr-o transmisie cu curea (trapezoidala sau dintata).Cuplarea se face direct sau printr-un cuplaj magnetic.
Compresorul centrifug  are un randament ridicat ,dar necesita o viteza periferica mare pentru producerea presiunii si ,deci,o turatie de antrenare ridicata.Din acest motiv el nu s-a impus  pentru a fi utilizat  la motoarele de automobil.
Compresoarele volumice (compresoarele  cu piston, comp. cu rotoare profilate de tip Roots) sunt utilizate pentru supraalimentare  mecanica a motorului cu ardere interna.In cazul supraalimentari mecanice compresorul este actionat de arborele cotit printr-o serie de roti dintate.


Sursa : Youtube
  Supraalimentarea prin turbocompresor
Turbocompresorul cu gaze de esapament  se compune din doua turbo masini :o turbina si un compresor,care sunt fixate pe un arbore comun . Turbina utilizeaza energia continuta in gazele de esapament  pentru a antrena compresorul  care aspira aer curat si il trimite comprimat  in cilindrii motorului.
Turbocompresorul  cu gaze de esapament nu este in legatura cu motorul decat prin intermediul colectoarelor de evacuare si de admisie.
Turbocompresorul este prevazut cu dispozitive de etansare (segmenti)pentru a separa camera de ulei a palierului de carcasa turbinei.Un ecran termic separa  carcasa turbinei de carterul palierului,pentru a evita arderea uleiului de ungere.
Carterul palierului situat intre turbina si compresor mentine ansamblul rotitor(rotor turbinasi rotor compresor)pe directie radiala prin cuzineti hidrodinamici ,iar pe directia axiala printr-un palier plan.
Ungera se efectueaza prin racordare turbocompresorului la circuitul de  ungere al motorului.Intrarea si iesirea uleiului este situata intre carcasa turbinei si a compresorului.
Carterul compresorului radial este fabricat in general din aluminiu .pentru anumite aplicatii este posibila integrarea unei supape de deviere a aerului.Carterul turbinei se fabrica din fonta nodulara.

turbocompresorul (turbina)
turbocompresorul (turbina)
Sursa foto : tecmovia.com



turbina
turbina
Sursa foto : reconditionari-turbosuflante.ro


Geometria variabila a turbinei  ofera o reglare  avantajoasa sub aspect energetic .Acest sistem permite modificarea in mod continuu a caracteristicilor  dinamice aferente turbinei  si utilizarea totala a energiei continuta de gazele de esapament.O simpla reglare a unghiului paletajului statoric poate fi obtinuta rotind un inel  corector lateral.Profilul lateral al acestui inel este in "dintii de fierastrau"pentru a asugura sprijin mobil paletelor statorului.


Articole asemanatoare

Supraalimentarea
4 / 5
Oleh

Aboneaza-te prin e-mail

Primeste ultimele articole prin e-mail.Introduceti adresa dumneavoastra.